ERIK WIEDEMANN : JAZZEN I BLODET

Gyldendal : 2001

Christian Braad Thomsen på bogens omslag:

Da Erik Wiedemann i 1951 blev jazzanmelder ved Infformation, var udvalget af jazzplader på det danske plademarked stærkt begrænset, fordi pladeimporten blev reguleret af Varedirektoratet, der klart favoriserede den klassiske musik. I Sverige kunne man derimod frit købe amerikanske jazzplader, men til gengæld kunne man ikke veksle danske kroner til svenske. Erik Wiedemann tog nu regelmæssigt over sundet og solgte sit blod til svenske hospitaler, så han på den måde fik valuta, som han kunne omsætte i jazzforretningerne. Han havde på det mest bogstavelige jazzen i blodet.

Dette udvalg af Erik Wiedemanns jazzkritik fra 50 år er en rejse gennem jazzhistorien fra dens første to store solister Sidney Bechet og Louis Armstrong, der voksede ud af New Orleans-musikken, over Duke Ellingtons og Count Basies swingbands, Charlie Parkers og Dizzy Gillespies bebob-revolution, Gerry Mulligans, Chet Bakers og Stan Getz’ cool jazz, Art Blakeys og Horace Silvers neo-bob og frem til Ornette Colemans, Albert Aylers og Cecil Taylors grænsesprængende free jazz. Centralt i bogen står de store, tidløse solister som Thelonious Monk, Miles Davis, John Coltrane og Keith Jarrett.

Dette udvalg af Erik Wiedemanns jazzkritik gennem 50 år risikerer at koste læseren mere end selve bogprisen. Det er anmeldelser, som lang tid frem over vil kunne dræne den jazzinteresseredes tegnebog, når cd-samlingen skal suppleres. Til gengæld kan man ikke forestille mig en mere kvalificeret vejledning.” – Christian Braad Thomsen på bogens omslag.